Valse start Rottevalle tegen Eastermar

VV Rottevalle moest een stapje terugdoen en is nu weer vierdeklasser. De hernieuwde kennismaking betekende een openingswedstrijd op eigen veld tegen buur Eastermar.  Nu we niet meer tegen ONT spelen hebben de Eastermarders deze wedstrijd maar omgedoopt als “Slach om de Leijen”. Voor de thuisclub werd het een teleurstellende wedstrijd, want na negentig minuten vertrokken de gasten met een 2-3 overwinning op zak.

De eerste helft zag het er niet naar uit dat het zo zou lopen, want na een redelijk evenwichtig begin was Rottevalle beslist de bovenliggende partij. Waar de aanvallen van Eastermar redelijk eenvoudig onschadelijk gemaakt konden worden kreeg de thuisclub de beste kansen en had het al snel een voorsprong kunnen en moeten nemen. Jurjen Geertsma stuitte op de doelman van Eastermar en Jorrit Hoekstra zag zijn kopbal naast het doel verdwijnen.  De verdiende voorsprong kwam er in de 30ste minuut toen Jurjen Geertsma met een aantal passeerbewegingen de verdedigers van de gasten het bos instuurde en de bal in het doel schoof. Eastermar stelde er in de eerste helft bitter weinig tegenover en mocht blij zijn dat thee met deze minimale achterstand gehaald werd.

Na de pauze kwam Rottevalle door een doelpunt van Liekele Kamminga na een mooie steekpass op 2-0 en leek VV Rottevalle een gemakkelijke middag tegemoet te gaan. Maar  Rottevalle vergeet weleens dat een wedstrijd negentig minuten duurt.  Het liet zich na deze voorsprong op eigen helft terugdringen, ook doordat Eastermar er een schepje bovenop deed om nog tot een resultaat te komen. Rottevalle vergat de rust te bewaren en liet het te ver komen en zo viel in de 65ste minuut de aansluitingstreffer nadat de gasten heel eenvoudig vanaf het middenveld door de defensie van Rottevalle sneden. Het was direct duidelijk dat Rottevalle de slag nog niet had gewonnen Eastermar rook zijn kansen en voordat Rottevalle het wist stond de gelijkmaker op het scorebord. In het eigen zestienmetergebied werd het doelpunt wel heel knullig weggegeven. Geen van de verdedigers van Rottevalle slaagde erin de bal weg te werken en zo werd het een frommelgoal, maar ook die tellen!  Een gelijkspel zou daarmee voor het elftal van Marco v.d. Veen al een opluchting betekenen. Maar Rottevalle dat nog wel een klein offensief ontketende speelde te onsamenhangend en het enige wapenfeit was nog een bal op de paal na een hoekschop. Eastermar zou met de winst vertrekken na een onhandige overtreding in het strafschopgebied met een strafschop tot gevolg..De bal werd feilloos en onhoudbaar binnengetrapt en zo had Rottevalle deze middag het nakijken. Al met al een leerzame voetbalmiddag voor de thuisclub!

Volgende week gaat Rottevalle op bezoek bij V en V ’68 in Garijp. Aanvang 14.30

Pupil van de week bij de wedstrijd Rottevalle 1 – Eastermar 1 was Pelle Bosma