Rottevalle en Dokkum delen de punten na enerverend duel!

Rottevalle en Dokkum hadden evenveel verliespunten toen ze zaterdagmiddag op sportpark ‘It Hagehiem’ aan de wedstrijd begonnen. Na een vermakelijke wedstrijd, met een aantal kolderieke situaties, veranderde daarin niets. De wedstrijd eindigde tenslotte in 3-3 al leek het daar in de eerste vijfentwintig minuten in de verste verte niet op. Beide elftallen waren met goede intenties aan de wedstrijd begonnen, maar slaagden er niet echt in gevaarlijk te worden. Eerlijkheidshalve op één moment na toen de snelle linksbuiten van Dokkum Jelte de Hoek zijn hielen liet zien en voorlangs schoot. Veel kansen kwamen er niet maar Rottevalle kwam toch op voorsprong toen de voorzet van Jelte de Hoek Dirk de Vries bereikte die koppend de thuisclub op voorsprong zette. Kort daarop leek de gelijkmaker te vallen toen doelman Robert de Jong in zijn eigen strafschopgebied vreemde capriolen uithaalde met balverlies tot gevolg. Niet te missen deze geboden kans, maar Fokko v.d. Veer redde op de doellijn waarna de Rottevalster doelman de rebound ook nog onschadelijk maakte. Een wonderbaarlijke ontsnapping en toen Rottevalle in de daaropvolgende aanval ook nog eens door Liekele Kamminga op 2-0 kwam gloorde de vierde overwinning op rij voor het elftal van Marco v.d. Veen.

Rottevalle dacht misschien te snel- niet voor het eerst dit seizoen- dat er een veilige marge gecreëerd was met nog tien minuten te spelen tot de thee. Twee collosale verdedigingsfouten brachten Dokkum terug in de wedstrijd. Heel simpel werden de ballen door de thuisclub verspeeld waardoor de aanvallers vrije doortocht kregen en er dankbaar gebruik van maakten. Zo vielen er in kort tijdbestek drie doelpunten. Rottevalle liet het gebeuren en was niet bij machte tot de pauze de rijen gesloten te krijgen. Zo mocht het niet klagen, ook omdat doelman Robert de Jong nog een fantastische redding in huis had- dat het in de laatste minuten voor de pauze niet meer doelpunten tegen kreeg en het bij 2-2 bleef.

Na de pauze bleef het een wedstrijd waarin beide elftallen de nodige kansen kregen en gezien het spelbeeld van de eerste helft konden doelpunten niet uitblijven. Uiteindelijk – hoewel beide elftallen mooie kansen misten- scoorde zowel Dokkum als Rottevalle slechts een keer. In de 58ste minuut kwam Rottevalle nog een keer op voorsprong toen Dirk de Vries na weifelend optreden van de Dokkumer doelman kon binnenkoppen.  De stand op het scorebord was echter nauwelijks bijgewerkt of Dokkum had het net na een vlot lopende aanval alweer gevonden. Zo was het evenwicht hersteld en zo dachten de toeschouwers, gezien het spelbeeld, dat het hier niet bij blijven. Dokkum zette de meeste aanvallen op via de behendige en snelle Omar Dahir, die de verdediging van Rottevalle handen vol werk bezorgde. Met enig fortuin wist de defensie van Rottevalle in laatste instantie het gevaar af te wenden. Zelf kreeg het door druk te zetten en hoekschoppen af te dwingen ook een aantal riante mogelijkheden. In het overvolle strafschopgebied ontbrak het bij de aanvallers van Rottevalle aan precisie en schotkracht.

Zo werd er verrassend genoeg niet meer gescoord, waarbij de conclusie was dat beide elftallen hadden kunnen winnen…maar dus ook verliezen. Het leverde al met al tevreden gezichten op!

Volgende week gaat Rottevalle op bezoek bij Anjum   Aanvang 14.30

Folkert Wagenaar JO12 was pupil van de week bij de wedstrijd Rottevalle 1 – Dokkum 1 op zaterdag 28 oktober 2023