Rottevalle is VIOD op eigen veld de baas

Zaterdagmiddag wist Rottevalle in de derde competitieronde tegen VIOD de punten in eigen huis te houden. De tweede zege op rij na de winst vorige week in Garijp tegen V en V ’68 was verdiend, al waren er ook nu weer enkele fases in de wedstrijd waarin Rottevalle niet bij de les was. Zo stond het al binnen twee minuten op een 0-1 achterstand door zich gemakkelijk aan de linkerkant te laten uitspelen. In eerste instantie redde doelman Robert de Jong nog, maar op het tweede schot was hij een geslagen doelman. Zo maakte Rottevalle het zichzelf al direct moeilijk, want dan zijn er alweer twee doelpunten nodig om te winnen. En een volgend slecht moment kan de 0-2 betekenen. Gelukkig bleek uit het veldspel dat Rottevalle deze middag niet hoefde te verliezen en zocht het de aanval met goed positiespel en dat leverde kansen op. Levensgrote mogelijkheden werden niet benut, zeker toen Liekele Kamminga een venijnig schot losliet en Arjen Bruinsma de rebound overschoot. Uit de hoekschoppen kwamen een paar kopkansen o.a. voor Jurjen Geertsma, maar die verdwenen naast het doel of in de handen van de keeper. Zo was Rottevalle lang een blaffende hond die niet beet door te onnauwkeurig spel in het strafschopgebied van de tegenstander. Net voor de thee lukte het dan toch en zorgde Dirk de Vries met een snoeihard schot na een prima aanval voor de verdiende gelijkmaker.

Rottevalle voetbalde als elftal gemakkelijker dan de gasten, maar garantie voor een goed resultaat is dan nog niet vanzelfsprekend. Vooral de eerste tien minuten na de pauze was VIOD gevaarlijk door nonchalant spel in de Rottevalster verdediging. Doelman Robert de Jong moest al zijn kwaliteiten tonen om Rottevalle op de been te houden. Zo had een foute terugspeelbal vanaf het middenveld bijna fatale gevolgen toen de spits van VIOD vrije doortocht kreeg. De doelman van Rottevalle bleef kalm en klaarde de situatie knap in deze 1 tegen 1 situatie. Rottevalle kwam in de 67ste minuut op voorsprong toen Folkert Bosma mee naar voren gekropen was en op de juiste plek stond om na een voorzet de bal tegen de touwen te koppen. VIOD moest nu komen en meer risico in zijn spel leggen. Het gaf achterin de nodige ruimte weg en het was Arjen Bruinsma die in de 83ste minuut de gelegenheid geboden werd af te ronden. Een marge van twee doelpunten en een tegenstander die achterin kwetsbaar werd zou nu mogelijkheden bieden de score op te voeren.  Rottevalle verzuimde echter de riante kansen te verzilveren en toen een paar minuten voor tijd VIOD door Erik v.d. Veen op 3-2 kwam werd het nog even spannend. Zo werd het de eerste thuiszege deze competitie en staat Rottevalle nu op de vierde plaats. Op de overwinning valt weinig af te dingen, al mocht de thuisclub doelman Robert de Jong dankbaar zijn voor een aantal uitstekende reddingen.

Volgende week speelt Rottevalle uit tegen Harkema Opeinde Aanvang 14.30

PUPIL VAN DE WEEK BIJ DE WEDSTRIJD ROTTEVALLE 1 – VIOD 1 WAS TYGO RINSMA UIT DE JO11