Rottevalle blij met punt in Noordbergum!

Het was regenachtig en kil zaterdagmiddag in Noordbergum waar Rottevalle het moest opnemen tegen de gelijknamige voetbalclub. Ondanks de vele regen van de afgelopen tijd was het hooggelegen veld goed bespeelbaar. Hoewel het programmaboekje van de thuisclub anders wilde doen geloven waren de gastheren op voorhand favoriet. De selectie van trainer Pieter Herder kent vele spelers die hun sporen al op een hoger niveau in betaald- en amateurvoetbal verdiend hebben. In de beker versloeg het Surhusterfean FC dat twee klassen hoger speelt. Ook de voorspelling in de Leeuwarder Courant liet er geen twijfel over bestaan: een 4-2 overwinning voor de thuisclub. Gelukkig voor de voetballiefhebber pakt het wel eens anders uit. Na een boeiend gevecht eindigde de wedstrijd verrassend in een 1-1 gelijkspel.

In de eerste helft was wel merkbaar dat Noordbergum iets gemakkelijker combineerde en de spelers elkaar eenvoudig vonden. Toch bood Rottevalle prima tegenspel en was het achterin geconcentreerd en doorzag het steeds tijdig de bedoelingen van Noordbergum. Zo ontstonden er weinig gevaarlijke situaties voor beide doelen. Noordbergum kwam tot een schot dat ruim naast het doel verdween en wist eenmaal snel door te komen aan de rechterkant. De voorzet was echter net te hard voor de instormende aanvaller van de thuisclub. Rottevalle kreeg gedurende het eerste bedrijf twee grote mogelijkheden, maar het schot van Folkert Bosma en de kopbal van Dirk de Vries waren niet krachtig genoeg. Vijf minuten voor de pauze leek Noordbergum te gaan scoren toen de spits van Noordbergum vrij in het Rottevalster doelgebied opdook. In een uiterste poging onheil te voorkomen kwam doelman Robert de Jong zijn doel uit, waarbij de aanvaller neerging en heel Noordbergum om een strafschop schreeuwde. De scheidsrechter die niet ver van het gebeurde stond oordeelde dat de ingreep correct was. Rottevalle dat even vreesde voor de gevolgen van deze actie van keeper Robert de Jong kwam met de schrik vrij. Zo was de kansenverhouding in de eerste helft 2-2 en de stand op het scorebord 0-0. Vanuit het perspectief van Rottevalle een alleszins aanvaardbare eerste helft.

Na de thee kwam Noordbergum gedreven uit de kleedkamers en zette vanaf de aftrap de toon. Het voerde de druk op om de wedstrijd snel in het eigen voordeel te beslissen. Rottevalle kwam niet meer aan aanvallen toe en het was wachten op het doelpunt. Met een voorbeeldige inzet werden de meeste aanvallen in de kiem gesmoord en de ballen uit het doelgebied weggewerkt. Doelman Robert de Jong moest tot tweemaal toe al zijn kwaliteiten aanspreken om de treffer die in de lucht hing te voorkomen. In de 72ste minuut moest hij dan toch capituleren toen een vrije trap hard via de onderkant van de lat binnensloeg. Aan het gejuich van de spelers van Noordbergum te merken werd het doelpunt als een bevrijding ervaren. De ban was gebroken en de klus zou nu wel geklaard worden. Zeker omdat Rottevalle nog niet tot een fatsoenlijke aanval was gekomen. Maar, en dat valt het elftal van Marco v.d. Veen te prijzen, het gaf niet op en zocht met verse krachten naar mogelijkheden weer langszij te komen. De veerkracht werd beloond met een aantal corners en twee vrije trappen op een aardige positie. De verdediging onder leiding van de ervaren Harvey Bischop gaf geen krimp, ook omdat de ballen te laag en niet op maat in het drukke strafschopgebied terechtkwamen.

Toen Jelte de Hoek met zijn tweede gele kaart van het veld moest leek het pleit definitief beslist. Met tien man zou het een hels karwei worden nog een remise uit het vuur te slepen.  Het lukte wonderwel, ondanks de numerieke minderheid was Rottevalle in staat nog op de vijandelijke helft te komen. Toen Jelle Geertsma in het strafschopgebied van Noordbergum opeens in vrije positie stond, loste hij een schot dat via de binnenkant van de paal in het doel verdween. De verbouwereerde doelman van Noordbergum kon niet anders doen dan de bal uit het net halen. Met nog vijf minuten op de klok slaagde de thuisclub er ondanks een slotoffensief niet meer in te scoren.  Voor Rottevalle was het een kostbaar punt, enigszins met fortuin, maar de slotsom is ook dat Noordbergum zijn favorietenrol deze middag niet waarmaakte.

Volgende week speelt Rottevalle op eigen sportpark “It Hagehiem” tegen Boornbergum ‘80 SC   Aanvang 14.30