Vrije trap beslist duel tussen Rottevalle en Friese Boys

Rottevalle en Friese Boys ontlopen elkaar niet veel zoals de stand op de ranglijst voorafgaand aan de wedstrijd in Rottevalle aangaf. Rottevalle stond op de derde plaats en Friese Boys een plekje lager met slechts een punt minder en nog twee duels in te halen. Kortom voor het elftal van Marco v.d. Veen was het deze middag zaak niet te verliezen en de drie punten in eigen huis te houden. De nipte 1-0 overwinning kwam moeizaam tot stand maar zorgde uiteraard wel tot voldoening bij de thuisclub.

In de eerste helft was er sprake van weinig opwinding voor beide doelen. Rottevalle had zoals verwacht mocht worden het initiatief en was veelvuldig op de helft van de tegenstander te vinden. Grote mogelijkheden leverde het niet op omdat  het zowel over de grond als door de lucht onvoldoende lukte een medespeler te vinden.  De gasten uit Kollumerzwaag zochten hun heil in de tegenstoot en dat leverde bijna een doelpunt op toen er te veel ruimte gegeven werd. De aanvaller van Friese Boys produceerde echter een rollertje waarmee doelman Robert de Jong geen moeite had. Jorrit Hoekstra kreeg namens Rottevalle een soortgelijke kans, maar zijn schot was hetzelfde lot beschoren. De grootste kans was hierna voor Friese Boys toen  miscommunicatie in de achterste linie van Rottevalle de aanvaller van Friese Boys een vrije doortocht richting doel verleende. Eén actie teveel en geen oog voor een medespeler betekende dat de doelman van Rottevalle de situatie meester bleef.  Rottevalle kwam met de schrik vrij. Zoals gezegd was Rottevalle iets beter in zijn veldspel dan de tegenstander. Liekele Kamminga bereikte na enkele passeerbewegingen de achterlijn, maar vond in de korte hoek de doelman op zijn weg. Net voor het rustsignaal kreeg Jelle  Geertsma een prima voorzet om in te koppen, maar de bal verdween aan de verkeerde kant van de paal.

Zo werd er gerust met de brilstand en verwonderlijk was dat niet gezien het spel.

Langs de kant werd al geconcludeerd dat ook dit een wedstrijd zou worden van één beslissend doelpunt.

Na de thee zocht Rottevalle opnieuw de aanval, maar moest deze aanvalsdrift bekopen met een tweede gele kaart voor Jelle Geertsma. Hij kwam te fel in om de bal nog te veroveren en met al een prent op zak mocht hij niet verder.

Rottevalle moest met tien man verder en proberen te blijven voetballen en afwachten hoe Friese Boys het zou aanpakken. Het bleek dat Rottevalle zelfs met een man minder de regie niet uit handen gaf. Sterker nog Friese Boys werd nog steeds op eigen helft teruggedrongen. Friese Boys kwam pas later in de wedstrijd tot het besef dat het opportunistischer en gedurfder moest spelen. Het was ondertussen wel op een 1-0 achterstand gekomen in de 74ste minuut. De centrale verdediger van Friese Boys had zijn handen iets te hoog in de lucht en dat betekende een vrije trap net buiten het strafschopgebied. Steffen Schra ontfermde zich over de bal op een plek die hem wel ligt.  De keeper van Friese Boys had het nakijken.

Een paar minuten later had dezelfde Steffen Schra de 2-0 op zijn schoen, het schot was hard in de hoek, maar nu had de doelman een fantastische redding in huis.

En nog eens niet veel later kwam Steffen Schra heel ver en had het af kunnen maken, maar nu verdween het schot voorlangs. Ondanks de numerieke meerderheid kreeg Rottevalle een paar prima kansen om de wedstrijd rustig uit te spelen. Rustig uitspelen hoort niet zo vaak bij Rottevalle en het zag Friees Boys er nog alles aandoen om de gelijkmaker te forceren. Een aantal hoekschoppen leverden geen resultaat op. Schoten gingen over of werden gepakt door Robert de Jong.

Al met al op basis van het spel een verdiende overwinning waarmee Rottevalle opklimt naar de tweede plaats op de ranglijst.

Het is nu even winterstop. Rottevalle hervat de competitie op zaterdag 13 januari 2024 met een inhaalduel. Het speelt dan uit tegen Drogeham. Aanvang 14.30

Pupil van de week bij de wedstrijd Rottevalle 1 – Friese Boys 1 is Anna Doetjes uit JO11