Rottevalle krijgt in Drogeham deksel op de neus

Zaterdagmiddag stond voor Rottevalle het inhaalduel in en tegen Drogeham op het programma. Rottevalle dat nog maar één wedstrijd verloren had moest na een energiek duel voor de tweede maal dit seizoen capituleren. In Drogeham waren beide elftallen aan elkaar gewaagd en dat leverde voldoende mogelijkheden voor beide teams op.  De thuisclub trok aan het langste eind, maar had daar wel een portie geluk bij nodig. Na de eerste schermutselingen met kleine mogelijkheden voor Drogeham nam Rottevalle het initiatief en dat werd in de 15e minuut beloond met een prachtig doelpunt van Steffen Schra. Hij schoot de vanaf de linkerkant uitstekende voorzet van Arjan de Haan strak en hard in het net. Rottevalle had nu het betere van het spel en weinig van Drogeham te duchten.  Al waren er twee momenten na slordigheden en miscommunicatie in de defensie van Rottevalle dat Drogeham gevaarlijk werd. Het eerste schot van de aanvaller van Drogeham werd echter een afzwaaier en bij de tweede situatie was doelman Robert de Jong net op tijd uit zijn doel.

Rottevalle kreeg betere mogelijkheden na goed uitgevoerde aanvallen, maar wonderlijk genoeg viel de tweede treffer niet. Of toch wel, want in de 32ste minuut belandde een verre uittrap van de Rottevalster doelman in de voeten van de geheel vrijstaande Liekele Kamminga. Hij omspeelde de doelman van Drogeham en dacht een doelpunt te bejubelen. Tot teleurstelling van geheel Rottevalle vond het doelpunt in de ogen van de scheidsrechter geen genade. Volgens de spelregels had het geldig verklaard moeten worden, omdat niemand verder de bal beroerd had. Na afloop waren vriend en vijand het erover eens dat hier een belangrijke fout was gemaakt. Voor Rottevalle dat op 0-2 was gekomen, misschien wel een beslissend moment, al valt zoiets nooit achteraf te zeggen.

Wel kreeg Rottevalle nog voor de pauze twee tegenslagen te verwerken, doordat het in luttele minuten twee doelpunten moest toestaan. De vleugelaanvallers van Drogeham kregen te veel vrijheid en zo kon er vrij eenvoudig tweemaal gescoord worden. Het is niet voor het eerste dit seizoen dat Rottevalle in kort tijdsbestek belangrijke steken laat vallen.

Zo ging de thuisclub met een 2-1 voorsprong naar de kleedkamers voor de thee. Rottevalle kreeg de tijd zich te bezinnen op de tweede helft. Immers het leek er niet op dat er geen doelpunten meer zouden vallen en Rottevalle nog alle gelegenheid zou krijgen iets recht te zetten. De tweede helft werd een echt voetbalgevecht, waarin Rottevalle risico’s moest nemen. Drogeham kreeg vooral de eerste twintig minuten de beste kansen om de voorsprong uit te breiden, maar het slaagde er niet in de kansen te verzilveren.

Trainer Marco v.d. Veen bracht verse krachten waaronder Siebren Dam die zich direct onderscheidde en de gelijkmaker op de schoen had. Zijn schot ging echter net voorlangs. Ook Liekele Kamminga kreeg, bijna op de doellijn, een opgelegde kans. Rottevalle zette alles op alles, maar zag ook dat Drogeham zich met hand en tand verzette om de voorsprong vast te houden. Na precies negentig minuten vond de arbiter het welletjes en moest Rottevalle met lege handen terugkeren. Het blijft nog wel tweede op de ranglijst, maar met al elf wedstrijden gespeeld geeft dit een vertekend beeld.

Volgende week ontvangt Rottevalle op eigen sportpark “It Hagehiem”  SC Veenwouden Aanvang 14.30