Rottevalle houdt aansluiting!

Pupil van de week bij de wedstrijd Rottevalle 1 SC Veenwouden 1 was Jurre Koolhaas van de JO11

Rottevalle  en SC Veenwouden wilden zaterdagmiddag beide een goed resultaat behalen om de aansluiting met de bovenste plaatsen niet te verliezen. Rottevalle trok in deze onderhoudende partij voetbal aan het langste eind en had dat zeker te danken aan een uitstekend optreden van doelman Robert de Jong.  De thuisclub kende een flitsende start want binnen een halve minuut lag de bal in het  doel van SC Veenwouden.. De aanval  was vlot en met een dodelijke precisie werd Liekele Kamminga het eindstation.  De snel verworven voorsprong liet zien dat de gasten iets te laconiek aan de wedstrijd waren begonnen. Rottevalle zette vervolgens de toon en had zeker de eerste vijf- en twintig minuten weinig tegenstand en had mogelijkheden op meer. Schoten van Steffen Schra en een kopbal van Gjalt Nijboer hadden de 2-0 kunnen betekenen.  Het lukte niet en toen een uitstekend opgezette aanval over meerdere schijven wel bij Steffen Schra belandde en afgerond werd bleek het, al dan niet terecht,  buitenspel. Maar Rottevalle  had na ruim dertig minuten niet te klagen toen SC Veenwouden een strafschop kreeg. De doelpuntenmaker van Rottevalle speelde iets te zacht terug waarop Jorrit Hoekstra in eigen strafschopgebied onreglementair ingreep. SC Veenwouden beschikt niet over een vaste strafschopnemer en de speler die de bal opeiste zag zijn schot door Robert de Jong gestopt. Ook in de rebound was hij niet bij machte te  scoren en zo bleef de 1-0 stand tot opluchting van Rottevalle op het scorebord. Rottevalle was na deze onverwachte wending in de wedstrijd van slag en zag hoe SC Veenwouden moed vatte en sterker werd.  Het moest nu verdedigen en een aantal vrije trappen toestaan die gevaarlijk achter de verdediging gelegd werden. Rottevalle hield tot de thee de voorsprong vast waarbij Robert de Jong nog eenmaal in uiterste instantie moest redden door zich op de bal te storten.

Net als vorige week is een minimale voorsprong geen garantie voor de winst. Weliswaar was Rottevalle de iets beter gepositioneerde ploeg, maar het had rekening te houden met een tegenstander die via de flanken gevaar kon stichten. Een bevrijdende tweede treffer zou dit duel beslissen, maar dat bleek voor de thuisclub nog niet eenvoudig. Het elftal van Marco v.d. Veen kreeg mogelijkheden na een paar hoekschoppen en redelijke aanvalspogingen. De beste mogelijkheid was opnieuw voor de gasten , maar De Rottevalster doelman wist de doelpoging met een ultieme reactie te verijdelen.

In de  79ste minuut wist Rottevalle dan toch de voorsprong te verdubbelen. Het aanvalsspel zag er goed uit en Liekele Kamminga leek zijn tweede doelpunt te  maken. Zijn schot belandde op de paal, maar Jelle Geertsma was ter plekke om de terugspringende bal in het doel te schuiven. De overwinning kwam niet meer in gevaar en  Rottevalle kon na deze tweede overwinning op rij de derde plaats vasthouden en meer afstand nemen van de middenmoot

Een zege die verdiend was, maar vooral ook mede te danken was aan doelman Robert de Jong.

Volgende  week donderdagavond speelt  Rottevalle een oefenwedstrijd tegen SC Kootstertille, volgende week zaterdag is het vrij en over twee weken gaat het op bezoek bij VIOD Driesum  aanvang 14.30