Rottevalle niet opgewassen tegen Eastermar

Rottevalle moest het zaterdagmiddag in Eastermar opnemen tegen de trotse koploper in de vierde klasse C. Al vanaf het begin van de competitie staat het elftal van trainer Klaas Zandberg vrijwel onbedreigd bovenaan.

Toch was Rottevalle met goede bedoelingen en hoopvol afgereisd naar onze naaste buren in de competitie. In Eastermar hebben ze deze derby inmiddels omgedoopt naar de “Slach om de Leijen” nadat de afgelopen jaren de wedstrijd tegen ONT dit predicaat kreeg.

Rottevalle had vertrouwen in een goede afloop omdat het in de eerste thuiswedstrijd beslist beter was en alleen schlemielig in de tweede helft een 2-0 voorsprong weggaf en tenslotte met 2-3 verloor.

Op het redelijk bespeelbare grasveld, gezien de vele regen van de afgelopen periode, ontspon zich de eerste twintig minuten een duel waarin beide elftallen weinig goede combinaties op de mat legden. De schuin over het veld staande wind was daarbij een niet te verwaarlozen factor. Rottevalle kreeg in eerste instantie de beste mogelijkheden op een doelpunt, maar Steffen Schra schoot in het zijnet en Liekele Kamminga zag zijn omhaal over de lat verdwijnen. Eastermar had nog niet zoveel laten zien in aanvallend opzicht, maar toen het wel in het strafschopgebied van Rottevalle opdook was de paniek in de verdediging zichtbaar. Twee opgelegde kansen op rij werden echter door de thuisclub om zeep geholpen.  Het duurde echter niet al te lang voordat de volgende gelegenheid voor Eastermar zich voordeed en nu wel een doelpunt opleverde. Na een vrije trap werd er slecht uitverdedigd en zo kon de bal door de spits van Eastermar Menno Dijkstra gemakkelijk ingeschoten worden. Na dit doelpunt werd het spel van Rottevalle er niet beter op. Ondanks manmachtige pogingen slaagde het er niet in om een vuist te maken. Teveel pogingen strandden in goede bedoelingen en de verdediging van Eastermar was resoluut genoeg om aanvallen in de kiem te smoren. Nog voor de pauze kreeg Rottevalle de rekening gepresenteerd na opnieuw zwak verdedigen. De snelle aanvaller Willem Veenstra van Eastermar liet de verdedigers van Rottevalle de hielen zien en scoorde beheerst in de verre hoek. Gezien het verloop van de wedstrijd kon alleen een drastische verandering in spelopvatting nog het tij doen keren. Met de 2-0 tussenstand zou het elftal van Marco v.d. Veen er in de tweede helft een schepje bovenop moeten doen om nog een resultaat uit het vuur te slepen. Het probeerde het misschien wel, maar moest toezien hoe de spelers van Eastermar elkaar gemakkelijker vonden. De thuisclub beloonde zich pas in 84ste   minuut met een derde doelpunt. Peike Reitsma mocht het doelpunt op zijn naam schrijven. Rottevalle had net daarvoor de wedstrijd weer spannend kunnen maken toen invaller Sieberen Dam goed voorgaf en Folkert Bosma de bal niet goed op zijn schoen kreeg. Zo ging de beste mogelijkheid voor Rottevalles in de tweede helft verloren. Wie weet had de aansluitingstreffer Rottevalle hoop gegeven.  De 3-0 was wel de genadeslag, al deed Siebren Dam nog iets terug door de 3-1 aan te tekenen. Het laatste woord was aan de thuisclub dat in de slotminuten met een tweede doelpunt van Willem Veenstra de duidelijke 4-1 zege nog iets meer cachet gaf.

Rottevalle speelde in Eastermar een teleurstellende wedstrijd en kreeg verdiend met 4-1 klop. Door deze nederlaag zakt het naar de vierde plaats en zal het de komende twee thuiswedstrijden weten wat het te doen staat.

Volgende week speelt Rottevalle op eigen sportpark” It Hagehiem” tegen V en V ’68 uit Garijp. Aanvang 14.30

Pieter Witteveen.