Welkome winst voor Rottevalle tegen V en V ´68

Na twee nederlagen op vreemde bodem, eerst in Drogeham (2-1) en vorige week in Eastermar ( 4-1) kon Rottevalle op eigen veld drie punten bijschrijven.

Het won dankzij een uitstekend doelpunt van Steffen Schra met 1-0 van de gasten uit Garijp. Dat één doelpunt de doorslag gaf laat zien dat beide elftallen elkaar niet veel ontlopen. Rottevalle was door de tegenvallende resultaten naar de vierde plek afgezakt, terwijl V en V ’68  met twee opeenvolgende overwinningen Rottevalle tot op een punt genaderd was. Kortom het was deze middag aanhaken bij de top drie of voorlopig afhaken.

Het elftal van trainer Gerard Blaakmeer begon sterk aan de wedstrijd en had al in de eerste minuut na een vlot lopende aanval kunnen scoren. Gelukkig voor de thuisclub werd  er naast het doel geschoten. Rottevalle had iets meer initiatief dan V’ en V’68 maar moest in de 8ste minuut doelman Robert de Jong dankbaar zijn voor zijn reflexen om een zeker lijkend doelpunt te voorkomen. De aanvallen van Rottevalle leverden wel een paar hoekschoppen op, maar nauwelijks grote kansen.  V en V’68 was zelfs een derde maal dicht bij een doelpunt, waarbij opnieuw de Rottevalster doelman prima redde. De beste aanval van Rottevalle kwam in de 29ste minuut toen Siebren Dam zich goed vrijspeelde in het strafschopgebied en een grote kans kreeg. Hij stuitte echter op de goalie van de tegenstander. Het enige vermeldenswaardige uit de eerste helft is nog een vrije trap van Steffen Schra op een mooie plek. Niet slecht genomen, maar toch verdween de bal net over de kruising.

Het was wel duidelijk dat wie het eerst zou scoren deze middag weleens kon gaan winnen. Rottevalle heeft Steffen Schra en met zijn traptechniek besliste hij in de 56ste minuut deze wedstrijd. Aan de rechterkant helemaal vrij gespeeld liet hij de bal onhoudbaar in de verre hoek verdwijnen.

V en V ’68 probeerde het laatste half uur nog wel langszij te komen, maar heel gevaarlijk werden ze niet meer. Rottevalle kreeg door de voorwaartse dadendrang van de gasten wel meer ruimte en dat had de 2-0 moeten opleveren. Steffen Schra gaf goed voor, maar Liekele Kamminga schoot van dichtbij over de lat. Zo bleef het met deze stand tot het einde toe spannend. Rottevalle bleef uiteindelijk gemakkelijk overeind en zo won het verdiend. Enige aantekening daarbij is dat het anders had kunnen lopen wanneer V’ en V ’68 in het eerste bedrijf beter met de kansen was omgesprongen.

Zo klimt Rottevalle na deze zege naar de derde plaats en doet volop mee in de subtop van de vierde klasse C

Volgende week speelt Rottevalle op eigen sportpark ”It Hagehiem” tegen  SC Veenwouden. Aanvang 14.30

Pieter Witteveen.

PUPIL VAN DE WEEK BIJ DE WEDSTRIJD ROTTEVALLE 1 – V & V ’68 WAS LARS VAN DONSELAAR SPELER VAN DE JO11