Eerste uitzege voor Rottevalle na de winterstop

Op bezoek in Dokkum boekte Rottevalle de eerste winst in een uitwedstrijd na de winterstop. Na afloop stond er een afgetekende 1-4 op het scorebord en dat was zeker opmerkelijk omdat de laatste overwinning van Rottevalle in Dokkum al weer meer dan negen jaar geleden is. Op 1 november 2014 won Rottevalle in Dokkum door doelpunten van René Mellema (2x) en Jorrit Schra met 2-3. Zaterdagmiddag was de jongere broer van Jorrit Schra, Steffen de grote man bij de gasten. Hij scoorde een onvervalste hattrick en zorgde ervoor dat het elftal van Marco v.d. Veen een goede positie op de ranglijst behoudt. Voor aanvang van deze wedstrijd had Dokkum met nog een inhaalduel voor de boeg de minste verliespunten. Voor beide elftallen waren de belangen groot. Hoewel Rottevalle liet zien niet voor de thuisclub onder te doen sloeg Dokkum in de eerste serieuze aanval al toe. Na een niet ongevaarlijke hoekschop werd de bal onvoldoende weggewerkt en zo ontstond er plotseling een kans voor de aanvallers van Dokkum. Niet eens geweldig afgemaakt verdween de bal door de benen van doelman Robert de Jong. Gelukkig liet Rottevalle zich niet van de wijs brengen en drukte het Dokkum steeds verder terug op eigen helft. Het leverde doelpogingen op waarbij het nog aan precisie ontbrak.  Zo verdween een behoorlijk schot van Steffen Schra over het doel en was een vrije trap van dezelfde speler hetzelfde lot beschoren. Het betere veldspel zou zich in de 27ste minuut uitbetalen toen Steffen Schra aan de rechterkant vrijgespeeld, niet aarzelde om op doel te schieten. Zijn bal belandde in het doel, waarbij er nog getwijfeld werd of Jorrit Hoekstra met zijn haar nog de bal beroerd had. Blijkbaar stond het niet steil genoeg overeind zodat Steffen Schra het doelpunt op zijn naam mocht schrijven. De stand was weer in evenwicht en Rottevalle, dat nu duidelijk de bovenliggende partij was, liet er geen gras over groeien en ging op zoek naar meer. In de 38ste minuut was het opnieuw Steffen Schra, nu vanaf de linkerkant, die met een strak schot de verre hoek vond en de Dokkumer doelman kansloos liet.  Het was mooi geweest wanneer Rottevalle voor de pauze definitief afstand had genomen, maar ondanks goedbedoelde pogingen, lukte dat niet.

Het betekende dat Dokkum zich nog kon herpakken en nog alle kansen had de wedstrijd te doen kantelen. Het liet na de thee vanaf de aftrap wel zien er alles aan te willen doen, maar stuitte op een wilskrachtig Rottevalle dat weinig weggaf. Een paar maal was het hachelijk in het strafschopgebied na hoekschoppen en een sporadische ver doorgevoerde aanval. Rottevalle bleef overeind en zocht via de uitbraak naar een bevrijdende 1-3. Die kwam er in de 83ste ste minuut toen het opnieuw Steffen Schra was die zijn trilogie voltooide met weer een perfecte trap. Dokkum was nu een geslagen ploeg en moest toezien hoe na een fout van de eigen doelman Liekele Kamminga er nog 1-4 van maakte. De basis van deze overwinning in Dokkum werd in de eerste helft gelegd en het betekent dat Rottevalle na het verlies van Drogeham opklimt naar de derde plaats. Ook voor de tweede periodetitel doet Rottevalle volop mee.

Volgende week speelt Rottevalle op eigen sportpark “It Hagehiem” tegen Anjum Aanvang 14.30