Rottevalle in slotminuut onderuit in Driesum

Twee thuisoverwinningen tegen respectievelijk V’en V ’68 en SC Veenwouden zorgden ervoor dat Rottevalle aansluiting hield met de bovenste plaatsen. Maar in uitwedstrijden wil het na de winterstop niet lukken, want ook tegen VIOD Driesum werd het een teleurstellende middag. Het eerste kwartier was het een wedstrijd waarin voor beide doelen weinig opwindends gebeurde. Rottevalle had weliswaar een licht overwicht, maar teveel aanvallen hadden geen rendement, ook doordat de thuisclub fel verdedigde. Toen Rottevalle in de zestiende minuut over de rechterkant met Arjen Bruinsma goed doorkwam was het wel raak. Arjen Bruinsma zag zijn goede actie weliswaar niet beloond met een doelpunt, maar Liekele Kamminga profiteerde van de situatie door de bal binnen te schuiven. De voorsprong betekende in het vervolg van de eerste helft dat Rottevalle weinig van VIOD te duchten had. Twintig minuten lang slaagde VIOD er niet in om het Rottevalle lastig te maken. De gasten waren veelvuldig op de helft van de tegenstander te vinden en lieten de kans op 0-2 liggen. In de 36ste minuut hielp Rottevalle op kinderlijk eenvoudige wijze VIOD aan de gelijkmaker. Slecht uitverdedigen in de laatste linie betekende de bal op een presenteerblaadje voor Gerrit Damstra. Het afronden was daarna een fluitje van een cent en Rottevalle moest opnieuw op zoek naar een voorsprong. Tot de thee lukte het niet en toen al was te zien dat Rottevalle het niet gemakkelijk zou krijgen. Kort voor het rustsignaal was er nog een zware overtreding van een VIOD-speler op Arjen Bruinsma. De scheidsrechter deed het af met een gele kaart.

Over de tweede helft kunnen we kort zijn over het spel van Rottevalle, het werd in duelkracht afgetroefd en kwam in het stuk niet meer voor. VIOD – geen wonderploeg- was met man en macht op zoek naar de overwinning. Rottevalle moest terug en hoekschoppen en vrije trappen toestaan, maar kon door het ontbreken van nauwkeurigheid bij de thuisclub nog redelijk overeind blijven. Eén grote mogelijkheid kreeg Rottevalle om er nog met de winst van door te gaan toen Sieberen Dam zich vrijspeelde en een vlammend schot loste. Maar de bal ging niet in maar over het doel. Uiteindelijk zou de dadendrang van VIOD beloond worden in de “dying seconds” van de wedstrijd. Laatste man Erik v.d. Veen ging mee naar voren en was als topscorer van VIOD onverklaarbaar ongedekt gelaten. Hij kon koppend en juichend de winnende treffer maken. Sneu om zo in de laatste minuut te verliezen, maar gezien het verweer van Rottevalle had het de nederlaag over zichzelf afgeroepen.

Ondanks het verlies blijft Rottevalle vijfde op de ranglijst, maar wil het een rol van betekenis blijven spelen dan moet het spel beter.

Volgende week speelt Rottevalle op eigen sportpark ”It Hagehiem” tegen Harkema Opeinde Aanvang 14.30

Pieter Witteveen.