Rottevalle speelt verdienstelijk gelijk tegen Noordbergum

Zaterdagmiddag was op sportpark “It Hagehiem’ de confrontatie tussen de nummers twee en drie uit de vierde klasse C. Het elftal van trainer Pieter Herder uit Noordbergum is vanaf het begin van deze voetbaljaargang de uitgesproken titelkandidaat. Het heeft de meest ervaren spelers in de selectie, waarvan velen op een hoger niveau hun voetbalkunsten vertoond hebben. Desalniettemin liet Noordbergum vooral in de eerste wedstrijden wat steken vallen, waardoor het nu op de tweede plek staat.

Rottevalle is de laatste weken behoorlijk op dreef en het wist in Noordbergum gelijk te spelen, een resultaat dat deze middag verwelkomd zou worden.

Na een boeiend en aantrekkelijk voetbalgevecht, zeker voor de neutrale toeschouwer, werd het nu net als in Noordbergum 1-1.

Vanzelfsprekend was al snel duidelijk dat de gasten gemakkelijker voetbalden, maar ook zichtbaar werd dat de thuisclub er vandaag alles aan gelegen was de huid duur te verkopen. Zo ontspon zich een duel waarin het aantal echte kansen op een hand te tellen was. In de eerste helft kroop Rottevalle een paar maal door het oog van de naald. Zo mocht het van geluk spreken dat een bal op de binnenkant van de paal het veld weer in rolde en de spits van Noordbergum na een inschattingsfout hoog over schoot.   De verdediging van Rottevalle greep steeds tijdig in, ook omdat de laatste pass van de aanvallers onzorgvuldig was. Rottevalle had nog een moment met een schot op de paal. Zo brak de rust aan met een 0-0 stand waar Rottevalle het meest gelukkig mee was.

Na de thee vielen de doelpunten. Eerst in de 57ste minuut toen Noordbergum een vlotte aanval bekroond zag worden met een doelpunt van Feike Zijlstra. Al dan niet buitenspel, de scheidsrechter wees naar de middenstip. Het antwoord van Rottevalle, verrassend, liet niet lang op zich wachten. Fokko v.d. Veer gaf de pass op Dirk de Vries, die zich ontdeed van de verdediger en onderweg naar het doel niemand meer hoefde te passeren. Zijn prachtige schot verdween onhoudbaar in de verre hoek, een verbouwereerd Noordbergum toekijkend. Na dit doelpunt waren de Noordbergumers niet bij machte het gewenste spelletje te spelen. De combinaties van Noordbergum werden net te ver doorgevoerd en de voorzetten werden tijdig onschadelijk gemaakt.  Rottevalle had deze middag voor de tegenstander een stugge verdediging, die niet gekraakt kon worden. Rottevalle kreeg het laatste kwartier nog goede mogelijkheden de punten thuis te houden. Steffen Schra zag een vrije trap over de lat verdwijnen en een schot door de doelman uitstekend gestopt, Liekele Kamminga werd op het laatste moment gestuit en ook Gjalt Nijboer liet zich in laatste instantie een kans ontnemen. Zo had Rottevalle de zege binnen bereik, maar kwam het in de slotminuten nog eenmaal met de schrik vrij toen Noordbergum leek te scoren, maar doelman Robert de Jong de bal recht op zich af zag komen.

Zo werd het deze middag een verdienstelijke remise, waarbij Rottevalle als een onverzettelijk collectief opereerde tegen een op papier beter elftal. Al met al een terechte uitslag waarmee Rottevalle nog steeds op de goede weg is voor een periodetitel.

Volgende week speelt Rottevalle een uitwedstrijd tegen Booornbergum ‘80 SC. Aanvang 14.30 uur

Pupil van de week bij de wedstrijd Rottevalle 1 – Noordbergum 1 was Jurre Kloosterman uit de JO11