Rottevalle vergeet te winnen in Boornbergum

Na de uitstekende wedstrijd vorige week op eigen veld tegen Noordbergum rekende VV Rottevalle op een goed vervolg in Boornbergum tegen Boornbergum SC ‘80.  Het eindresultaat was hetzelfde namelijk 1-1 ,maar na afloop waren de gevoelens bij de aanhang van VV Rottevalle anders.  Rottevalle vergat deze middag de punten mee naar huis te nemen en had dat volledig aan zichzelf te wijten. Het eerste half uur leek er geen vuiltje aan de lucht voor de mannen van Marco v.d. Veen. Het balbezit was voor de gasten en de combinaties zagen er goed uit en het was wachten op een doelpunt. Het duurde weliswaar nog even, maar in de 23ste minuut was het raak toen Jelle Geertsma de afgemeten voorzet van Arjan de Haan binnenschoot. Rottevalle hield in eerste instantie het initiatief, maar verzuimde de voorsprong te verdubbelen. Het had zeker mogelijkheden, maar het afronden vergde te veel tijd en er werden niet de juiste keuzes gemakt. Boornbergum kwam wat beter in zijn spel, maar creëerde in de eerste helft geen enkele kans. Rottevalle leek ondanks de magere voorsprong een gemakkelijke voetbalmiddag te hebben.

In de tweede helft bleek dat het wedstrijdbeeld totaal veranderde. Rottevalle begon nog redelijk aan het tweede bedrijf, waarin het op zoek was naar het goede spel van het eerste halfuur. Het leidde niet tot grote kansen, vooral omdat het spel onzorgvuldig was en de aanvallers niet bereikt werden. Ook het spel van Boornbergum, dat wel wat meer energie in de wedstrijd stak, was niet sprankelend. Zo zakte het spelpeil naar een op zijn zachtst gezegd bedenkelijk niveau. Rottevalle koesterde natuurlijk de 0-1 voorsprong, die uiteindelijk bedrieglijk zou zijn.  Zeker toen Boornbergum in de 63ste minuut met tien man verder moest na het wegsturen van een verdediger die zijn tweede gele kaart incasseerde. Het was echter voor Boornbergum het sein om er verdedigend nog een schepje boven op te doen. Rottevalle wist zich met de man-meer situatie geen raad. De thuisclub had, begrijpelijk slechts één tactiek en dat was kort op de man verdedigen en via de lange bal twachten op het kansje dat zou komen. Een beproefd recept en het betaalde zich weer eens uit. Boornbergum ’80 SC mocht aan de zijkant van het veld in de 77ste minuut een vrije trap nemen en de bal verdween door slecht ingrijpen in het doel. Joe Vermaning kreeg het doelpunt op het wedstrijdformulier.

De numerieke meerderheid leverde Rottevalle geen resultaat op, het spel was onsamenhangend. Wel kwamen Arjen Bruinsma en Arjan de Haan in goede scoringsposities net buiten het strafschopgebied. Van hun schoten die over en naast het doel verdwenen hoefde de doelman van SC Boornbergum’80 niet wakker te liggen. Éven dreigde Rottevalle zelfs te verliezen toen SC Boornbergum  80  opnieuw scoorde. Gelukkig voor de gasten was daar een buitenspelsituatie aan voorafgegaan. In de slotminuten was Jelte de Hoek voor Rottevalle nog kansrijk na een slim passje van Emiel Deelstra, maar ook deze aanval smoorde in goede bedoelingen. Rottevalle speelde een teleurstellende tweede helft en vergat deze middag goede zaken te doen. Het had kunnen en moeten winnen, maar het liet de gastheren terugkomen in de wedstrijd en moest daarom terecht met een remise genoegen nemen. Door de uitslagen deze middag op de andere velden, zowel Drogeham als Dokkum verloren, is het uitzicht op een periodetitel niet ongunstiger geworden. Rottevalle heeft met dit ene punt zijn derde positie op de ranglijst verstevigd!

Volgende week is het koningsweekend en heeft Rottevalle vrij, over twee weken speelt het de laatste thuiswedstrijd van deze competitie tegen Drogeham. Aanvang 14.30 uur